In 1971 trad ik aan als

Officier Kort Verband Vrijwilliger bij de Aan- en Afvoertroepen,

het was daar dat ik mijn " groot rijbewijs" haalde



Ik leste op een Daf YA 314, destijds de standaard vrachtwagen bij Defensie

Na mijn opleiding werd ik pelotonscommandant bij

829/832 Zware Transport Compagnie op de Pontonnierskazerne te Keizersveer

en kreeg ik als persoonlijk voertuig een Nekaf (met chauffeur) ter beschikking

Mijn peloton bestond uit 20 DAF trekker-opleggercombinaties YT 514 met 10-tons Groenewegen huifopleggers, later vervangen door munitie-opleggers met een vaste opbouw voor munitietransport, waarmee ik ook zelf de nodige transportjes naar en van voornamelijk West Duitsland heb gereden

Hieronder een prachtig gerestaureerd exemplaar, er schijnen er nog maar 10 van in Nederland rond te rijden, de rest is gesloopt of geëxporteerd

In die tijd reed ik incidenteel ook wel eens een YA 126

en - helaas slechts één keertje - de beroemde Dikke DAF, de YA 328

Na een tijdje weg te zijn geweest bij Defensie keerde ik in 1985 terug en werd ik enkele jaren later Compagnies Commandant van de 52e Lichte Transport Compagnie

Daar was mijn voertuig een zogenaamde Laro (Landrover 88)

Het werkvoertuig was de DAF YA 4440, waarvan er 60 bij de compagnie waren ingedeeld en waarmee ik zelf ook wel eens een transportje mee reed

Later volgde de vervanger, de DAF YA 4442

Tijdens mijn laatste functie bij de Defensie Verkeers- en Vervoers Organisatie ben ik nog naar Bosnië uitgezonden geweest, daar had ik een Mercedes van de baas:

de 290 Gelände

Ook heb ik twee maal een humanitair transport naar Wit Rusland ( Belarus) mogen uitvoeren t.b.v. slachtoffers van de Tchernobil kernreactor-ramp, waarbij ik zelf soms ook achter het stuur van een Mercedes 14 tonner zat


Na mijn leeftijdsontslag (2002) bij Defensie ben ik toch nog een beetje in de vervoerswereld gebleven en wel als vrijwillig chauffeur bij de buurtbusvereniging Dongemond.

Eenmaal per week verzorgde ik tien jaar lang een stukje openbaar vervoer in het Land van Heusden en Altena en de Langstraat, eerst met  bus nummer 17 en van eind 2007 tot juli 2014 met de 1563

Ook was ik zo af en toe parttime chauffeur bij een bedrijf dat handelde in tweedehands lijnbussen. Daar reed je alles wat er zit tussen stadsbus en grote Interliners

Veel ritten gemaakt naar Kiel om bussen te verschepen naar Litouwen, maar ook naar Amtserdam en Antwerpen voor verscheping naar Afrika

Leuk was ook het ophalen van Spaanse bussen in Gijón (Baskenland) , meestal zat het mee maar soms ook tegen. Zo ontplofte net onder Parijs de motor van mijn bus ..... voordat je dan thuis bent ben je bijna een dag verder !

Ook reed ik een paar keer per jaar met een trekker-opleggercombinatie vol tentoonstellingsmateriaal naar beurzen in heel Europa!

Met de vlam in de pijp stuurde ik o.a. naar

Praag, Barcelona, Bologna, Wenen, Bern en Pamplona

M'n Ducati 998 was toevallig ook in bedrijfskleuren uitgevoerd

Mijn laatste "beroepsmatige" ritjes reed ik voor een lokaal koeriersbedrijf ,

meestal met een bakwagen of een Caddy

Als "baas" van m'n eigen modelbouw importbedrijfje heb ik natuurlijk ook een bedrijfsauto: een Nissan 2.5 DCI Primastar L2H1

Omdat we iets minder behoefte aan laadruimte hadden is de Nissan in 2021 vervangen door een "grijs kenteken" Toyota RAV4