Tarquinio, de model(len)bouwer

 

Een jaar nadat hij in 1960 bij Moto Morini fabrieksrijder was geworden ontstond bijTarquinio het idee om voor zich zelf een miniatuurmodel in metaal van zijn racemotor te maken. Aangezien zijn vader een ervaren modelbouwer van o.a. stoommachines was had Tarquinio een goede leerschool gehad.



Vrienden die zijn metalen modelletje zagen vonden dit wel leuk en vroegen hem om er ook eentje voor hen te maken, hetgeen Provini met plezier deed.

Door deze "vraag" naar het model van de Moto Morini besloot hij om dit model ook als modelbouwdoos te gaan maken.

Zo werden in 1962 de mallen voor dit model bij de firma Italstamp in Bologna gemaakt.
Hier werden ook de gietstukken gegoten en de bouwdozen werden in die startperiode thuis, in de keuken bij de familie Provini, met hulp van echtgenote en vrienden "geassembleerd"

 

Als merknaam werd gekozen voor een samenvoeging van achternaam en voornaam

PROvini TARquinio

 

"President" Tarquinio's visitekaartje

 

Een van de allereerste proeven voor "reclame foto's"

 

Het eerste PROTAR model uit 1962, de Moto Morini 250

De serie motorbouwdozen werd aanvankelijk uitgebreid met wegracemotoren,

maar in de loop der jaren volgden ook
cross, speedway, trial en standaard modellen



De eerste "catalogus" was een mini uitgave,

hierin werden ook toekomstige modellen aangekondigd
Sommigen zijn echter nooit in productie genomen

 

Hieronder zie je een -beperkt- overzicht van uitgebrachte bouwdozen

 

114 - Honda 350/6 met "kneedbare" rijderfiguur

 

118 - BMW zijspan van Max Deubel-Emil Hörner

 

130 - Husqvarna 250 Cross

 

116 - Benelli 350/4 van Renzo Pasolini

 

106 - "naakte" Mondial 250

 

156 - Ducati 750 "Yellow Sport"

 

195 - Freddie Spencer's Honda NS500

 

107 - MV Agusta 500 4 cilinder

 

135 - Montesa Cota 247 Trial

 

154 - Yamaha YZ500
met rijderfiguur Jarno Saarinen

 

151 - Bianchi Freccia Celeste

 

165 - Minarelli 125

 

126 - DKW 3 cilinder

 

443 - Ducati 996

 

136 - Jawa Speedway

 

129 - Laverda 750

 

146 - HD Aermacchi van Walter Villa

 

141 - Gilera 500/4

 

203 - BMW Parijs-Dakar

 

105 - Moto Guzzi 500 8 cilindri

 

360 - AJS 7R "Boyracer"

 

139 - De Van Veen Kreidler als "naaktmodel"

 

456 - Ducati Monster S4

 

112 - Suzuki 125/2

 

149 - MZ 250 Zesdaagse

 

292 - Cagiva 500

 

110 - Honda 250 6 cilinder, één van de mooiste modellen !

 

109 - Norton Manx 500

 

Zoek maar uit ......

 

Ook zijn collega coureurs Mike Hailwood en Giacomo Agostini

waren vol lof over het model van hun echte MV-Agusta 500/4

 

In 1969 wordt Kel Carruthers wereldkampioen op de Benelli 250/4
In het bloemstuk dat hem tijdens de huldiging op de fabriek wordt aangeboden
 is het PROTAR model verwerkt !

 

Naast de modellen in schaal 1 op 9 is er één model uitgebracht in schaal 1 op 6:
MOTO GUZZI 850 CALIFORNIA

 

De California in volle glorie

 

een bouwdoos van bijna 800 onderdelen met een werkend motorblok,
waarin de zuigers bewegen en zelfs de kleppen openen en sluiten !
Een waar meesterwerk, zoals ook uit bovenstaand detail van het dashboard blijkt !!

 

 

Al snel werden ook, in schaal 1 op 12, Formule 1 modellen uitgebracht, te beginnen met de

133 - Ferrari 312B2 van Jacky Ickx
ook met (niet werkende) krukas en zuigers in het 12cilinder blok

 

182 - Alfa Romeo 179C


Een topper in de auto serie is de

164 - Fiat Mephistophele
Een model dat voor een groot gedeelte uit metalen onderdelen bestaat

 

161 - Fiat 806 , ook grotendeels in metaal uitgevoerd

 

Ferrari's zijn er in vele uitvoeringen verschenen, hier de 126C2 van Gilles Villeneuve

 

Ook in schaal 1 op 24 is een flinke collectie automodellen uitgebracht,
waaronder, ook weer op verzoek van de Nederlandse importeur,

de Canon Porsche 956 van Jan Lammers

 

1:12 en 1:24 automodellen


In schaal 1 op 9 werd een serie fraaie fiestmodellen uitgebracht,
en, na opnieuw een nederlands verzoek, o.a. ook de

192 - Raleigh van het Team Pamasonic

 

In de zeventiger jaren werd de produktie van
een tweetal echte 50cc "mini bike's" ter hand genomen !

Een nieuwe schaalverhouding voor Protar was 1 op 16,
in deze serie werden bouwdozen en gebouwde modellen uitgebracht
voor o.a. de Ducati 888, 748 en 916
maar ook voor de

Een buitenbeentje, hoewel ook een snelheidsmonster en wereldkampioen,
was het 1:40 model van de

een echt "liefhebbers" model, in Nederland weinig verkocht



En dan nog twee buitenbeentjes ...

 

113 - Vespa 125 Primavera scooter

 

120 - PGS tractor
gemaakt voor een goede kennis



Na het overlijden van Provini bracht zijn zoon Marzio een interessante serie 1 op 22 modellen uit.
Daaronder ook een eerbetoon aan zijn vader in de vorm van een
"Collector Box" 
met modellen van de vier motoren waarmee Tarquinio zijn grootste successen boekte

 

Door veranderingen in de markt en de manier van vrijetijdsbesteding besloot de familie Provini om de productie in eigen beheer te beëindigen en werden de mallen verkocht aan het bevriende bedrijf Italeri.

Deze firma brengt incidenteel nog  heruitgaves van Protar bouwdozen uit