Als zoon van een "Haagsche" motorhandelaar, die zelf ook aan wegracen deed,
hieronder op een 250 en 350 cc
heb ik een aangeboren afwijking meegekregen, namelijk de "MOTORITUS"
Als baby stond ik in de box al langs het circuit te snuiven aan de reuk van
Castrol Racing Oil
die uit de uitlaat van mijn vaders Excelsior racer kringelde
Ook las ik toen al met grote interesse het weekblad " Motor "
dat uitgegeven werd door goede vrienden van mijn vader:
Han Harmsze en Piet Nortier
"Oom Han" schreef me, drie dagen na mijn geboorte, een brief
waarin hij mijn toekomst aardig voorspelde !
Toen ik eenmaal zelf kon lopen was ik veel tussen de Jawa's, Sparta's en
Moto Guzzi's in de zaak en de werkplaats te vinden!
september 1952, als vijfjarige Sparta-coureur met pa op de foto
die in 2017 het jubileumboek t.g.v. 100 jaar Sparta haalde
Later was het een feest als ik als jochie met pa mee mocht naar de Motor-RAI !
Motor RAI 1956, pa regelde een "Boy Racer" voor me !
M'n voorkeur voor Italiaanse motoren kwam in die jaren
al boven drijven.... ik zat graag (in race-houding) op een
Moto Guzzi Zigolo
als die buiten voor de winkel stond
Maar ook de Jawa's mochten zich in mijn belangstelling verheugen !
Verder verdeed ik als jong motorliefhebber m'n tijd o.a. met het natekenen
van beroemde racemotoren en racehelden:
In de garagebox, waar mijn fiets gestald was, stonden ook een Sparta bromfiets en een Jawa scooter en die werden, toen ik een jaar of 14-15 was, wel eens stiekem 's avonds "geleend" om er aan de andere kant van Den Haag mee naar bijles te gaan !
Op m'n 16e verjaardag werd ik door mijn ouders verrast met een
Sparta bromfiets, waarmee mijn legale gemotoriseerde tweewieler-leven een aanvang nam
Eindelijk de leeftijd van 18 jaar bereikt hebbende was het motorrijbewijs natuurlijk een eerste vereiste en sinds die tijd heb ik tot aan de dag van vandaag (op een jaar na) één of meer motorfietsen in de schuur/garage staan !
Mijn motorhistorie wil ik je niet onthouden:
1965 - 1967
250cc C72 Honda Dream
Ik had zelf liever een 250 Super Sport gehad, maar de oude heer vond dit model een betere keus voor een beginner
Naast de Honda stond ook nog een Peugeot 'damesbrommertje'
voor een student in Rotterdam een ideaal vervoermiddel !
1967 - 1969
50 cc Kreidler Florett RS
Het was de tijd waarin Nederlanders de top waren in de 50cc klasse, dus Leo deed op zijn manier ook mee !
"race"-kuipje erop gebouwd en geverfd in de kleuren van het MRTN-team
Even een leuk "tussendoortje" uit 1968:
In september '68 speelde ik voor "umbrella boy" van Benelli (350cc) fabriekscoureur Silvio Grassetti
tijdens de natte Grand Prix van Italië op het roemruchte circuit van Monza !
Hij werd 3e achter Giacomo Agostini (MV) en Renzo Pasolini (Benelli)
De reden dat ik op de startgrid kon komen was te danken aan het feit
dat ik (tijdelijk) verslaggever van het weekblad Motor was !
1969 - 1971
350 cc Ducati Mark 3D Desmo
De toenmalige Ducati importeur Henk Vink was een vriend van m'n ouwe heer, vandaar.
Betrouwbaarheid was niet de beste eigenschap, maar had ik hem nog maar !!!
Op de rechtse foto zijn de standaard meegeleverde nummerplaat en open megafoon uitlaat gemonteerd, bellisimo !
ik reed er , in gestripte versie, sprintwedstrijden mee !
juni 2007 - tijdelijk herenigd !
1971 - 1975
500 cc Honda CB500F
Een viercilinder, dat was het summum begin 70er jaren
laag stuur erop en een 4 in 1 brulpijp natuurlijk
1976 oeps.... geen brommer !
1977 - 1981
250 cc Montesa Cota 247
Een mens wil wel eens wat anders proberen, was inderdaad leuk, maar een zandhaas ben ik nooit echt geworden.
Bovendien is trial-rijden moeilijker dan je denkt !!
in september 2014 trof ik in een museum in Andorra zo'n Montesa'tje aan !
1981 - 1986
350 cc Yamaha RD350LC
Boet van Dulmen en Jack Middelburg waren - ook - mijn favorieten,
ik bouwde een replica van hun IMN-Yamaha 500 racers
Op de linkse foto is het spijkerharde éénpersoons racezitje nog niet gemonteerd,
dat maakte hem uiteindelijk echt af !
Het voorbeeld: Jack Middelburg op de
IMN Yamaha 500
In 2007 (dus 21 jaar later!!) vond ik haar - bij toeval - via internet terug in Gelderland en ging een kijkje nemen.
Ze bleek in nog bijna "originele staat" te verkeren en was - helaas - niet te koop !
Aangezien ik als modelbouw importeur hier ook wel een model van wilde hebben, en PROTAR geen model van de RD350LC in de collectie had, moest ik winkelen bij "conculega" Tamiya.
Ik maakte de kuip van een 500 racemodel passend op het standaard Yamaha'tje
en maakte zelf de striping en belettering.
Ook het rijderfiguurtje werd een "miniatuur Leo"
Hieronder het resultaat:
1986 - 1993
750 cc Yamaha XJ750
Moeder en kinderen wilden ook wel eens mee, de RD350 was daarvoor minder geschikt dan deze soepele cardanfiets.
1993 - 1994
Ducati 851 Biposto
Het eerste moderne Ducati model dat ik als Protar importeur verkocht was een model van de 851, toen ik dat model zelf aan het bouwen was
bloeide mijn oude liefde voor Ducati weer helemaal op en was ik verkocht: Ik bezit nu alweer ruim 30jaar één of meer Ducati's !
(Op de linkerfoto heb ik nog mijn "Jack Middelburg replica"-overall van de Yamaha RD350LC periode aan en houd ik onze jonge dobermann "DESMO" aan de lijn)
1994 - nu
Ducati 916 Strada
Het was even wennen toen in 1994 de Ducati 916 uitkwam, maar ik besloot toch om mijn nog jonge 851 in te ruilen voor één van de eerste 916's in Nederland !
2007 - 2018
October 2007 kocht ik een Ducati 998 Biposto met Testastretta-blok
Ze was van geboorte geel, even wennen na bijna 15 jaar rood !
dus werd er gestart om van haar een "Yellow Sport Special " te maken, waarbij de SBK racer van Superbike-coureur Frankie Chili als voorbeeld diende
Het lukte me ook om, na veel zoeken op internet, m'n hersenpan te beschermen met een replica van Mister Chili's helm !
Rondje demo op het TT circuit in Assen tijdens de Ducati Club Races 2012
In mei 2014 was Pierfrancesco Chili "special guest"
tijdens de Ducati Club Races op het TT circuit Assen
Hij reed daar een aantal "laps of honour" op mijn 998 !
Omdat ik de laatste tijden meer op de Multistrada 1200 reed heb ik de 998 eind 2018, na 11 mooie jaren, aan een Duitse kennis verkocht
Tussen 2014 en 2018 heeft Chantal regelmatig op de 916 gereden
en tot slot . . . . . . . . .
begin 80er jaren lukte het me niet om via onze vriend Tarquinio Provini
rechtstreeks bij de Ducati fabrieken een Pantah 500SL los te peuteren
(en toen de Yamaha RD350LC aangeschaft)
Eind 2009 vond ik op internet een heel fraai gerestaureerd exemplaar,
ik kon de verleiding niet weerstaan en werd sindsdien
de gelukkige eigenaar van deze
1982
500SL PANTAH
In 2011 nam ik met de Pantah deel aan de Motogiro d'Italia,
een 1600 km lange rondrit voor (semi) klassieke motoren
Hier tijdens een "rondje circuit" op het
Autodromo dell'Umbria
bij Corciano
Na 14 jaar heb ik in 2023 , i.v.m. lichamelijke ongemakken,
helaas moeten besluiten om de Pantah
over te doen aan een echte Ducati liefhebber.
In mijn beginjaren reed ik ook regelmatig op één van de Excelsior Manxman's 350 en 500 van mijn vader
De Manxman 500 uit 1939 heb ik nog steeds !
klassieke schoonheid
1995: 50 jaar bevrijding - mee in de optocht
Voor woon-werkverkeer, en als motor voor mijn vrouw Marian, hebben we ook nog twee Yamaha's Diversion 600 en een Diversion 900 gehad
Aangezien Marian aangaf dat ze wel weer eens (achter) op de motor met me mee wilde rijden, en dat op een Ducati éénzitter echt niet lukt, stond er sinds november 2008 naast de Chili replica weer een "tweezitter" in de garage, te weten een
Suzuki DL1000 V-Strom
Die moest echter in augustus 2012 plaats maken voor een
Ducati Multistrada 1000DS
Marian was niet 100% tevreden over de "zit" na vakantieritjes van zo'n 2000 km ,
daarom een proefrit op een nieuwer model gemaakt.
En ja, na haar goedkeuring stond in juli 2014 deze opvolger te pronken in onze garage:
Eind februari 2020 verliet de Multistrada 1200S onze garage,
Marian vond het "beklimmen" van de motor wat vervelend te vinden.
Niet getreurd ..... er stonden nog een Pantah en een 916 te trappelen om uitgelaten te worden !
Om af en toe toch eens samen op stap te kunnen gaan én omdat een rugprobleem het opstappen op de Ducati's minder eenvoudig maakte hebben we in augustus 2022 een interessant -ook Italiaans- alternatief gevonden in een :
GILERA FUOCO LT 500 driewielige motorscooter
Het was qua rijden maar een klein beetje "omschakelen"
het zouden leuke ritjes te gaan worden!
Helaas bleken mijn fysieke problemen van dusdanige aard te zijn dat
zelfs het rijden op de Gilera geen fijne bezigheid meer was.
Zo kwam er in december 2023 (hopelijk voorlopig)
een einde aan mijn twee-/driewielig gemotoriseerde leven .
De bijna dertigjarige Ducati 916 blijft met mij wachten op betere tijden !
In 2019 plaatsten we een caravan op de camping van de familie Provini in Sasso Marconi, als vervoermiddel hadden we een Vespa bromscootertje aangeschaft,
Door corona toestanden/gevolgen zijn de plannen bijgesteld en werd de caravan in 2023 in Nederland op een seizoensplaats neer gezet.
De Vespa was daarom niet meer nodig en is verkocht.
Als aandenken aan import-activiteiten
had ik tot 2007 ook nog een
1981 Malanca 125 GTI
De importeur himself
Ook dochter Chantal en zoon Jarno
zijn met MOTORITUS besmet geraakt:
Chantal had een Ducati M900 Monster en reed ook op mijn 916
Jarno ging via een Ducati 748 en 1098 naar een 1198
Zo werden ze op het "grote werk" voorbereid
Het "gevoel" krijgen
Bochtjes maken
Vooruit kijken
Snel gaan
Handling
Juiste houding
Italiaans gevoel
Gassen
Kleindochter Loïs Lane werd door opa ook al ingewijd in de stille krachten van een Italiaans raspaardje !