Als zoon van een "Haagsche" motorhandelaar, die zelf ook aan wegracen deed,
hieronder op een 250 en 350 cc

heb ik een aangeboren afwijking meegekregen, namelijk de "MOTORITUS"



Als baby stond ik in de box al langs het circuit te snuiven aan de reuk van

Castrol Racing Oil
 die uit de uitlaat van mijn vaders Excelsior racer kringelde

 


 
Ook las ik toen al met grote interesse het weekblad " Motor "

dat uitgegeven werd door goede vrienden van mijn vader:

Han Harmsze en Piet Nortier

"Oom Han" schreef me, drie dagen na mijn geboorte, een brief

waarin hij mijn toekomst aardig voorspelde !

 

Toen ik eenmaal zelf kon lopen was ik veel tussen de Jawa's, Sparta's en
Moto Guzzi's in de zaak en de werkplaats te vinden!

 

september 1952, als vijfjarige Sparta-coureur met pa op de foto

 

die in 2017 het jubileumboek t.g.v. 100 jaar  Sparta haalde

 

Later was het een feest als ik als jochie met pa mee mocht naar de Motor-RAI !

 

Motor RAI 1956, pa regelde een "Boy Racer" voor me !

M'n voorkeur voor Italiaanse  motoren kwam in die jaren
al boven drijven.... ik zat graag (in race-houding) op een
Moto Guzzi Zigolo
als die buiten voor de winkel stond

Maar ook de Jawa's mochten zich in mijn belangstelling verheugen !

Verder verdeed ik als jong motorliefhebber m'n tijd o.a. met het natekenen
van beroemde racemotoren en racehelden:

 


In de garagebox, waar mijn fiets gestald was, stonden ook een Sparta bromfiets en een Jawa scooter en die werden, toen ik een jaar of 14-15 was, wel eens stiekem 's avonds "geleend" om er aan de andere kant van Den Haag mee naar bijles te gaan !

 


Op m'n 16e verjaardag werd ik door mijn ouders verrast met een
Sparta bromfiets, waarmee mijn legale gemotoriseerde tweewieler-leven een aanvang nam

 

Eindelijk de leeftijd van 18 jaar bereikt hebbende was het motorrijbewijs natuurlijk een eerste vereiste en sinds die tijd heb ik tot aan de dag van vandaag (op een jaar na) één of meer motorfietsen in de schuur/garage staan !


Mijn motorhistorie wil ik je niet onthouden:


1965 - 1967

 

250cc C72 Honda Dream

 

Ik had zelf liever een 250 Super Sport gehad, maar de oude heer vond dit model een betere keus voor een beginner

 

 

Naast de Honda stond ook nog een Peugeot 'damesbrommertje'

voor een student in Rotterdam een ideaal vervoermiddel !


1967 - 1969

 

50 cc Kreidler Florett RS


Het was de tijd waarin Nederlanders de top waren in de 50cc klasse, dus Leo deed op zijn manier ook mee !
"race"-kuipje erop gebouwd en geverfd in de kleuren van het MRTN-team


Even een leuk "tussendoortje" uit 1968:
In september '68 speelde ik voor "umbrella boy" van Benelli (350cc) fabriekscoureur Silvio Grassetti
tijdens de natte Grand Prix van Italië  op het roemruchte circuit van Monza !

 

Hij werd 3e achter Giacomo Agostini (MV) en Renzo Pasolini (Benelli)

De reden dat ik op de startgrid kon komen was te danken aan het feit
dat ik (tijdelijk) verslaggever van het weekblad Motor was !


1969 - 1971

 

350 cc Ducati Mark 3D Desmo

De toenmalige Ducati importeur Henk Vink was een vriend van m'n ouwe heer, vandaar.
Betrouwbaarheid was niet de beste eigenschap, maar had ik hem nog maar !!!
Op de rechtse foto zijn de standaard meegeleverde nummerplaat en open megafoon uitlaat gemonteerd, bellisimo !

 

ik reed er , in gestripte versie, sprintwedstrijden mee !

juni 2007 - tijdelijk herenigd !


1971 - 1975

500 cc Honda CB500F

Een viercilinder, dat was het summum begin 70er jaren

laag stuur erop en een 4 in 1 brulpijp natuurlijk


1976  oeps.... geen brommer !


1977 - 1981

 

250 cc Montesa Cota 247

Een mens wil wel eens wat anders proberen, was inderdaad leuk, maar een zandhaas ben ik nooit echt geworden.
Bovendien is trial-rijden moeilijker dan je denkt !!

 

in september 2014 trof ik in een museum in Andorra zo'n Montesa'tje aan !


1981 - 1986

 

350 cc Yamaha RD350LC

 

 

Boet van Dulmen en Jack Middelburg waren - ook - mijn favorieten,

ik bouwde een replica van hun IMN-Yamaha 500 racers

 

Op de linkse foto is het spijkerharde éénpersoons racezitje nog niet gemonteerd,

dat maakte hem uiteindelijk echt af !

 

Het voorbeeld: Jack Middelburg op de

IMN Yamaha 500

In 2007 (dus 21 jaar later!!) vond ik haar - bij toeval - via internet terug in Gelderland en ging een kijkje nemen.
Ze bleek in nog bijna "originele staat" te verkeren en was - helaas - niet te koop !

Aangezien ik als modelbouw importeur hier ook wel een model van wilde hebben, en PROTAR geen model van de RD350LC in de collectie had, moest ik winkelen bij "conculega" Tamiya.
Ik maakte de kuip van een 500 racemodel passend op het standaard Yamaha'tje
en maakte zelf de striping en belettering.

Ook het rijderfiguurtje werd een "miniatuur Leo"
Hieronder het resultaat:


1986 - 1993

 

750 cc Yamaha XJ750

 

Moeder en kinderen wilden ook wel eens mee, de RD350 was daarvoor minder geschikt dan deze soepele cardanfiets.


1993 - 1994

 

Ducati 851 Biposto

 

Het eerste moderne Ducati model dat ik als Protar importeur verkocht was een model van de 851, toen ik dat model zelf aan het bouwen was

bloeide mijn oude liefde voor Ducati weer helemaal op en was ik verkocht: Ik bezit nu alweer ruim 30jaar één of meer Ducati's !
(Op de linkerfoto heb ik nog mijn "Jack Middelburg replica"-overall van de Yamaha RD350LC periode aan en houd ik onze jonge dobermann "DESMO" aan de lijn)

 


1994 - nu

 

Ducati 916 Strada

 

Het was even wennen toen in 1994 de Ducati 916 uitkwam, maar ik besloot toch om mijn nog jonge 851 in te ruilen voor één van de eerste 916's in Nederland  ! 


2007 - 2018

 


October 2007 kocht ik een Ducati 998 Biposto met Testastretta-blok
Ze was van geboorte geel, even wennen na bijna 15 jaar rood !

 

dus werd er gestart om van haar een "Yellow Sport Special " te maken, waarbij de SBK racer van Superbike-coureur Frankie Chili  als voorbeeld diende

 

Het lukte me ook om, na veel zoeken op internet, m'n hersenpan te beschermen met een replica van Mister Chili's helm !

Rondje demo op het TT circuit in Assen tijdens de Ducati Club Races 2012

 

In mei 2014 was Pierfrancesco Chili "special guest"

tijdens de Ducati Club Races op het TT circuit Assen

Hij reed daar een aantal "laps of honour" op mijn 998 !

 

Omdat ik de laatste tijden meer op de Multistrada 1200 reed heb ik de 998 eind 2018, na 11 mooie jaren,  aan een Duitse kennis verkocht

 

 

Tussen 2014 en 2018 heeft Chantal regelmatig op de 916 gereden

en tot slot . . . . . . . . .

 

begin 80er jaren lukte het me niet om via onze vriend Tarquinio Provini
rechtstreeks bij de Ducati fabrieken een Pantah 500SL los te peuteren
(en toen de Yamaha RD350LC aangeschaft)

Eind 2009 vond ik op internet een heel fraai gerestaureerd exemplaar,
ik kon de verleiding niet weerstaan en werd sindsdien
de gelukkige eigenaar van deze

1982 

500SL PANTAH

 

In 2011 nam ik met de Pantah deel aan de Motogiro d'Italia,
een 1600 km lange rondrit voor (semi) klassieke motoren

 

Hier tijdens een "rondje circuit" op het
Autodromo dell'Umbria
bij Corciano

 


Na 14 jaar heb ik in 2023 , i.v.m. lichamelijke ongemakken,

helaas moeten besluiten om de Pantah

over te doen aan een echte Ducati liefhebber.

 

In mijn beginjaren reed ik ook regelmatig op één van de Excelsior Manxman's 350 en 500 van mijn vader

De Manxman 500 uit 1939 heb ik nog steeds !

 

klassieke schoonheid

1995: 50 jaar bevrijding - mee in de optocht


Voor woon-werkverkeer, en als motor voor mijn vrouw Marian, hebben we ook nog twee Yamaha's Diversion 600 en een Diversion 900 gehad

 

Aangezien Marian aangaf dat ze wel weer eens (achter) op de motor met me mee wilde rijden, en dat op een Ducati éénzitter echt niet lukt, stond er sinds november 2008 naast de Chili replica weer een "tweezitter" in de garage, te weten een

Suzuki DL1000 V-Strom

 

Die moest echter in augustus 2012 plaats maken voor een

Ducati Multistrada 1000DS

 

Marian was niet 100% tevreden over de "zit" na vakantieritjes van zo'n 2000 km ,
daarom een proefrit op een nieuwer model gemaakt.
En ja, na haar goedkeuring stond in juli 2014 deze opvolger te pronken in onze garage:

 

Eind februari 2020 verliet de Multistrada 1200S onze garage,

Marian vond het "beklimmen" van de motor wat vervelend te vinden.


Niet getreurd ..... er stonden nog een Pantah en een 916 te trappelen om uitgelaten te worden !

 

Om af en toe toch eens samen op stap te kunnen gaan én omdat een rugprobleem het opstappen op de Ducati's minder eenvoudig maakte hebben we in augustus 2022 een interessant -ook Italiaans- alternatief gevonden in een :

GILERA FUOCO LT 500 driewielige motorscooter

 

Het was qua rijden maar een klein beetje "omschakelen"

het zouden leuke ritjes te gaan worden!

Helaas bleken mijn fysieke problemen van dusdanige aard te zijn dat

zelfs het rijden op de Gilera geen fijne bezigheid meer was.

Zo kwam er in december 2023 (hopelijk voorlopig)

een einde aan mijn twee-/driewielig gemotoriseerde leven .

De bijna dertigjarige Ducati 916 blijft met mij wachten op betere tijden !

 

 

In 2019 plaatsten we een caravan op de camping van de familie Provini in Sasso Marconi, als vervoermiddel hadden we een Vespa bromscootertje aangeschaft,

Door corona toestanden/gevolgen zijn de plannen bijgesteld en werd de caravan in 2023 in Nederland op een seizoensplaats neer gezet.

De Vespa was daarom niet meer nodig en is verkocht.

 


Als aandenken aan import-activiteiten
had ik tot 2007 ook nog een

1981 Malanca 125 GTI 

De importeur himself


Ook dochter Chantal en zoon Jarno
zijn met MOTORITUS besmet geraakt: 

Chantal had een Ducati M900 Monster en reed ook op mijn 916

Jarno ging via een Ducati 748 en 1098 naar een 1198

Zo werden ze op het "grote werk" voorbereid

Het "gevoel" krijgen

Bochtjes maken

Vooruit kijken

Snel gaan

Handling

Juiste houding

Italiaans gevoel

Gassen


  Kleindochter Loïs Lane werd door opa ook al ingewijd in de stille krachten van een Italiaans raspaardje !

 

Een echte "Ducfamily" , met als lijfspreuk:

ALS WE VIERCILINDER WILLEN RIJDEN, DAN PAKKEN WE DE AUTO WEL !
(hoewel een Desmosedici ook niet niks is)


Van 1995 tot begin 2008 ben ik voorzitter geweest van de
Raamsdonkse Motor Toer Club "SPOORLOOS"
                                             
Na de oprichting, in 1992, is deze club uitgegroeid van een plaatselijk clubje tot een zeer gezellige en veel rijdende regionale motorclub met - ten tijde van mijn vertrek als voorzitter - een zeventigtal leden

Lang ben ik niet zonder vrijwilligerswerk binnen het motorwereldje geweest,

sinds eind 2009 ben ik, tot vandaag de dag, in wisselende functies actief binnen
DUCATI CLUB NEDERLAND

Clubstand motorbeurs Utrecht

Clubwinkel tijdens clubrace Assen