Tarquinio, de model(len)bouwer
 
Een jaar nadat hij in 1960 bij Moto Morini fabrieksrijder was geworden ontstond bijTarquinio het idee om voor zich zelf een miniatuurmodel in metaal van zijn racemotor te maken. Aangezien zijn vader een ervaren modelbouwer van o.a. stoommachines was had Tarquinio een goede leerschool gehad.
Vrienden die zijn metalen modelletje zagen vonden dit wel leuk en vroegen hem om er ook eentje voor hen te maken, hetgeen Provini met plezier deed.
Door deze "vraag" naar het model van de Moto Morini besloot hij om dit model ook als modelbouwdoos te gaan maken.
Zo werden in 1962 de mallen voor dit model bij de firma Italstamp in Bologna gemaakt.
Hier werden ook de gietstukken gegoten en de bouwdozen werden in die startperiode thuis, in de keuken bij de familie Provini, met hulp van echtgenote en vrienden "geassembleerd"
 
     
 
    
            
Als merknaam werd gekozen voor een samenvoeging van achternaam en voornaam
    
 
    
            "President" Tarquinio's visitekaartje
 
     
 
    
            Een van de allereerste proeven voor "reclame foto's"
 
     
 
    
            
Het eerste PROTAR model uit 1962, de Moto Morini 250
    
 
    
            De serie motorbouwdozen werd aanvankelijk uitgebreid met wegracemotoren,
maar in de loop der jaren volgden ook 
cross, speedway, trial en standaard modellen
De eerste "catalogus" was een mini uitgave,
hierin werden ook toekomstige modellen aangekondigd
Sommigen zijn echter nooit in productie genomen
 
     
 
    
            Hieronder zie je een -beperkt- overzicht van uitgebrachte bouwdozen
 
     
 
    
            114 - Honda 350/6 met "kneedbare" rijderfiguur
 
     
 
    
            118 - BMW zijspan van Max Deubel-Emil Hörner
 
     
 
    
            130 - Husqvarna 250 Cross
 
     
 
    
            116 - Benelli 350/4 van Renzo Pasolini
 
     
 
    
            106 - "naakte" Mondial 250
 
     
 
    
            156 - Ducati 750 "Yellow Sport"
 
     
 
    
            195 - Freddie Spencer's Honda NS500
 
     
 
    
            107 - MV Agusta 500 4 cilinder
 
     
 
    
            135 - Montesa Cota 247 Trial
 
     
 
    
            154 - Yamaha YZ500 
met rijderfiguur Jarno Saarinen
 
     
 
    
            151 - Bianchi Freccia Celeste
 
     
 
    
            146 - HD Aermacchi van Walter Villa
 
     
 
    
            105 - Moto Guzzi 500 8 cilindri
 
     
 
    
            139 - De Van Veen Kreidler als "naaktmodel"
 
     
 
    
            110 - Honda 250 6 cilinder, één van de mooiste modellen !
 
     
 
    
            Ook zijn collega coureurs Mike Hailwood en Giacomo Agostini
waren vol lof over het model van hun echte MV-Agusta 500/4
 
     
 
    
            In 1969 wordt Kel Carruthers wereldkampioen op de Benelli 250/4
In het bloemstuk dat hem tijdens de huldiging op de fabriek wordt aangeboden
 is het PROTAR model verwerkt !
 
     
 
    
            Naast de modellen in schaal 1 op 9 is er één model uitgebracht in schaal 1 op 6:
MOTO GUZZI 850 CALIFORNIA
 
     
 
    
            De California in volle glorie
 
     
 
    
            een bouwdoos van bijna 800 onderdelen met een werkend motorblok,
waarin de zuigers bewegen en zelfs de kleppen openen en sluiten !
Een waar meesterwerk, zoals ook uit bovenstaand detail van het dashboard blijkt !!
 
 
     
 
    
            
Al snel werden ook, in schaal 1 op 12, Formule 1 modellen uitgebracht, te beginnen met de
    
 
    
            133 - Ferrari 312B2 van Jacky Ickx
ook met (niet werkende) krukas en zuigers in het 12cilinder blok
 
     
 
    
            
182 - Alfa Romeo 179C
Een topper in de auto serie is de
    
 
    
            164 - Fiat Mephistophele
Een model dat voor een groot gedeelte uit metalen onderdelen bestaat
 
     
 
    
            161 - Fiat 806 , ook grotendeels in metaal uitgevoerd
 
     
 
    
            Ferrari's zijn er in vele uitvoeringen verschenen, hier de 126C2 van Gilles Villeneuve
 
Ook in schaal 1 op 24 is een flinke collectie automodellen uitgebracht,
waaronder, ook weer op verzoek van de Nederlandse importeur,
     
 
    
            de Canon Porsche 956 van Jan Lammers
 
     
 
    
            
1:12 en 1:24 automodellen
In schaal 1 op 9 werd een serie fraaie fiestmodellen uitgebracht,
en, na opnieuw een nederlands verzoek, o.a. ook de
    
 
    
            192 - Raleigh van het Team Pamasonic
 
In de zeventiger jaren werd de produktie van 
een tweetal echte 50cc "mini bike's" ter hand genomen !
     
 
    
            
Een nieuwe schaalverhouding voor Protar was 1 op 16,
in deze serie werden bouwdozen en gebouwde modellen uitgebracht
voor o.a. de Ducati 888, 748 en 916
maar ook voor de
    
 
    
            
Een buitenbeentje, hoewel ook een snelheidsmonster en wereldkampioen,
was het 1:40 model van de
    
 
    
            een echt "liefhebbers" model, in Nederland weinig verkocht
En dan nog twee buitenbeentjes ...
 
     
 
    
            113 - Vespa 125 Primavera scooter
 
     
 
    
            120 - PGS tractor
gemaakt voor een goede kennis 
Na het overlijden van Provini bracht zijn zoon Marzio een interessante serie 1 op 22 modellen uit.
Daaronder ook een eerbetoon aan zijn vader in de vorm van een
"Collector Box" 
met modellen van de vier motoren waarmee Tarquinio zijn grootste successen boekte
 
     
 
    
            
Door veranderingen in de markt en de manier van vrijetijdsbesteding besloot de familie Provini om de productie in eigen beheer te beëindigen en werden de mallen verkocht aan het bevriende bedrijf Italeri.
Deze firma brengt incidenteel nog  heruitgaves van Protar bouwdozen uit